Je bent hier:

Regiovisie

De ouderenzorgorganisaties in de regio Apeldoorn en de regio Zutphen hakken begin 2020 de knoop door: we gaan nauwer samenwerken en een gezamenlijke regiovisie op de ouderenzorg maken. We trappen af met het in kaart brengen van relevante trends en factoren voor de ouderenzorg in de regio. Na een analyse van bestaande rapportages
leveren bestuurders, het Zorgkantoor Zilveren Kruis, de Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn en het programma Waardigheid en Trots in de regio inbreng. De analyse toont het belang van samenwerken.

Er zijn uitdagingen te over, zoals: oplopende personeelstekorten, een stijgende zorgvraag en ontoereikende huisvesting voor zorgbehoevende ouderen.

Op basis van de trends en factoren worden de belangrijkste strategische vragen bepaald waar in de regiovisie een antwoord op moet worden geformuleerd. De visie is ingedeeld rond vijf thema’s: cliënten, medewerkers, samenwerking, organisatie en cultuur. De visie toont onder meer hoe de ouderenzorgorganisaties cliënten de best mogelijke zorg bieden, hoe de sector voldoende medewerkers behoudt, werft en opleidt, hoe de inzet van technologie en specialistische zorg cliënten het beste kan bedienen en wat voor cultuur past bij de nauwere samenwerking.

De ouderenzorgorganisaties in beide regio’s gaan samen aan de slag om de visie te realiseren, waarbij elke regio zijn eigen lokale accentverschillen legt.

Focus op de regiovisie

In 2023 hebben de ouderenzorgorganisaties een aanscherping gemaakt op de regiovisie. In een aantal bijeenkomsten spraken zij over welke focus de organisaties willen aanbrengen waarmee zij bijdragen aan de maatschappelijke opgave in de ondersteuning en zorg voor ouderen.

Nieuwe header image

Trends en factoren

De zorgvraag in onze regio neemt fors toe door een stijging van het aantal cliënten en de toenemende complexiteit van hun zorgvraag. De plek waar cliënten zorg krijgen, verschuift van instellingen naar de thuissituatie. Dit sluit aan bij de groeiende wens van veel cliënten om meer keuzevrijheid te krijgen in de wijze waarop en hoe zij hun zorg krijgen.

Arbeidsmarkt

De druk op het vergrijzende personeelsbestand neemt toe, onder meer veroorzaakt door toenemende administratieve lasten en een hoog ziekteverzuim. Hierop ontwikkelen we initiatieven om onze medewerkers te behouden. Daarnaast leveren mantelzorgers een steeds grotere bijdrage. In de regio zoeken we elkaar op voor samenwerking.

Visie

De capaciteit in onze instellingen staat door de vergrijzende bevolking onder druk en
(veel) ouderen willen langer thuis blijven wonen. Om dat mogelijk te maken gaan we technologie inzetten en kennisdelen over (preventieve) zorg met zorgpartners die zorg aan huis bieden.

Ouderen die onze cliënt worden, krijgen de best passende zorg, zoveel mogelijk dichtbij huis. Dit betekent dat we zorgen voor voldoende capaciteit en cliënten naar elkaar doorverwijzen als dit de zorg voor een cliënt ten goede komt.

Mantelzorg en arbeidsmarkt

Mantelzorgers spelen een belangrijke rol  om onze cliënten de best passende zorg te bieden, tegelijk zien we dat het aantal afneemt. Om deze trend op te vangen, gaan we mantelzorgers meer ondersteuning bieden.

Voor goede zorg zijn voldoende en goed opgeleide medewerkers cruciaal.
Het behouden, werven en opleiden van medewerkers voor de ouderenzorg doen we samen. Dit betekent dat we niet met elkaar concurreren, zoals op arbeidsvoorwaarden, maar juist samenwerken. Bijvoorbeeld door medewerkers meer (flexibele) contracturen en ontwikkelkansen te bieden over organisaties heen.

Nieuwe woonvormen

De verschuiving van zorg in instellingen naar meer zorg thuis vereist de realisatie van
nieuwe woonzorgvormen. We nemen het voortouw in de hiervoor noodzakelijke
samenwerking met partijen als gemeenten en woningbouwcorporaties. Het is nodig dat er meer woonopties komen tussen ‘thuis’ en het verpleeghuis, die passen bij de woonwensen van ouderen.

De beste zorg en technologie

We streven ernaar zoveel mogelijk specialistische ouderenzorg in de regio te bieden. In de regio concentreren we (kennis van) specialistische zorg. Cliënten verwijzen we onderling (door) naar de plek waar zij het beste kunnen worden geholpen.

Technologie waarvan de positieve bijdrage aan de zorg in de praktijk bewezen is zetten we in.

Basis van onze samenwerking

De kern is: samenwerken op basis van vertrouwen. Hier hoort bij dat we – bestuurders en medewerkers van de verschillende organisaties – elkaar kennen, dat bestuurders elkaar regelmatig opzoeken en we elkaar aanspreken op de gemaakte afspraken.